Análisis de la programación por competencias de un grupo de profesores de educación física en secundaria
- Jorge Agustín Zapatero Ayuso 1
- María Dolores González 2
- Antonio Campos Izquierdo 3
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universidad de Alcalá
info
-
3
Universidad Politécnica de Madrid
info
ISSN: 1133-6366
Ano de publicación: 2017
Título do exemplar: XIV Congreso Internacional AEISAD
Número: 418
Páxinas: 447-452
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD
Resumo
The aim of this study is to ana-lyze how a group of physical educa-tion teachers of secondary Commu-nity of Madrid programming by competencies.Participants were a group of physical education teachers, male and female, who had varied teaching experience, whose schools were located in different directions territorial area of the Community of Madrid. The methodology used was qualitative based on content analysis and semi-structured interviews.The content analysis applies to their teaching programs, of Department, while interviews were conducted with each of the participants.The analysis of the data is based on some procedures of the model of "Grounded Theory", combining inductive and deductive analysis with software At-las.ti.The research findings show that participants do not program by competencies. The inclusion of them in the program is superficially done, with very light concretions or repro-ducing the educational law.As con-firm interviews, participants do not carry out a planned, purposeful and directed teaching towards the contri-bution of competencies.Consequent-ly, treatment of competencies is un-intentional and unconscious while carrying out their usual practices.Creating reference frames compe-tence in investigated contexts seems necessary translating the rules into an operational curriculum and con-tributing to competencies of stu-dents.
Referencias bibliográficas
- Bardin, I. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
- Barrachina, J., y Blasco, J. E. (2012). Análisis del desarrollo de las competencias básicas en el currículum de la Educación Física en la ESO en la Marina Baixa. Un estudio de caso. Apunts: Educación física y deportes, 110, 36-44.
- Blázquez, D., y Sebastiani, E.M. (2009). Enseñar por competencias en Educación Física. Barcelona: INDE.
- Caballero, J.A. (2013). La contribución del área de la Educación Física a las competencias básicas: opinión de los docentes. Emásf, Revista Digital de Educación Física, 4(21), 1-18.
- Colás, M.P., y Buendía, L. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar.
- Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory. Strategies for qualitative research. Aldine de Gruyter: New York.
- Hong, W.-P. (2012). An international study of the changing nature and role of school curricula: from transmitting content knowledge to developing students’ key competencies. Asia Pacific Education Review, 13(1), 27–37.
- Hortigüela, D.; Abella, V. y Pérez- Pueyo, A. (2015). ¿Se Han Implantado las Competencias Básicas en los Centros Educativos? Un Estudio Mixto sobre su Programación como Herramienta de Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 177-192.
- Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
- Lukas, J.F., y Santiago, K. (2004). Evaluación educativa. Madrid: Alianza Editorial.
- Morse, J., y Field, P. (1995). Qualitative research methods. Health professionals (2ª ed.) California: SAGE.
- Pérez-Pueyo, A. (2013). Programar y evaluar competencias básicas en 15 pasos. Barcelona: GRAO.
- Ureña, F. (2010). La Educación Física en Secundaria basada en competencias. Proyecto curricular y programación. Barcelona: INDE.
- Viciana, J. (2002). Planificar en Educación Física. Barcelona: INDE.