Uso y abuso del móvil en adolescentes y su relación con la ansiedad y el insomnio

  1. Carla Alonso Bernárdez 1
  2. Miriam Vázquez Campo 1
  3. Yolanda Maroño Souto 1
  4. Yago Mouriño López 1
  1. 1 Área Sanitariade Ourense, Verín e o Barco de Valdeorras(España)
Journal:
Presencia: Salud mental, investigación y humanidades

ISSN: 1885-0219

Year of publication: 2021

Issue: 17

Type: Article

More publications in: Presencia: Salud mental, investigación y humanidades

Abstract

Objective. To study whether there is a relationship between mobile phone use and anxiety and insomnia among high school students. Methods. Descriptive cross-sectional study in students with their own mobile phone of Eduardo Blanco Secondary Education In stitute ( Our en se) . T he variables collected were: mobile phone use (MPPUSA questionnaire); anxiety level (BAI test) and insomnia level (Athens Scale). This study met all applicable ethical and legal requirements. The data were analyzed with the SPSS 22.0 and the level of significance was conside re d fo r va l-ues of p <0.05. Results: 461 students participated. 94% of the participants make regular useof the mobile phone, while 2.6% make a problemat-icuse. Students who make more use of mobile phones have higher levels of anxiety and insomnia (p <0.05). Women have more mobilep h o n e use, and higher levels of anxiety and insomnia than men (p <0.005).Conclusions. The use of mobile phones may be related topatterns of anxi-ety and insomnia in the adolescent population, so special attention should be paid to this dangerous association, with ed u catio na l a n d h e a lth strategies aimed at its prevention being necessary.

Bibliographic References

  • Chóliz M, Villanueva V. Evaluación de la adicción al móvil en adolescentes. Rev. Esp. De Drogodependencias 2011; 36 ( 2 ): 165-184.
  • Ruiz J, Sánchez J, Trujillo JM. Utilización de Internet y dependencia a teléfonos móviles en adolescentes. Rev. Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 2016; 14(2): 1357-1369.
  • De la Villa M, Suárez C. Factores de riesgo en el uso problemático de Internet y del teléfono móvil en los adolescentes españoles. Rev. Iberoamericana Psicología y Salud 2016; 7(2): 69-78.
  • Álvarez M, Moral M. Phubbing, uso problemático de teléfonos móviles y de redes sociales en adolescentes y déficits de auto-control. Health and Addictions Journal 2020; 20 (1): 113-125.
  • Bhattacharya S, Bashar MA, Srivastava A, Singh A. Nomophobia: No mobile phone phobia. J. Family Med Prim Care 2 0 1 9; 8 (4): 1297-1300.
  • Santiago R, Trabado S, Kamijo M. Mobile learning: Nuevas realidades en el aula. Océano; 2015. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6080917 [acceso: 21/06/2021].
  • Pérez D. Aprendizaje móvil. El learning llega a nuestras aulas. Revista Digital INESEM. 2019. Disponible en: https://revistadigital.inesem.es/educacion-sociedad/uso-del-movil-en-las-aulas-el-aprendizaje-movil/ [acceso: 15/05/2021].
  • Una aproximación a nuestra realidad educativa. Claves para una cultura TIC en la educación. ONTSI 2 0 1 4. Disponible en: https://www.ontsi.red.es/sites/ontsi/files/presentacion_educacion_y_tic.pdf [acceso: 4/02/2021].
  • AspenInstitute.Tech and Society 2019. Sociedad digital y valores humanos [Internet]. 1ª ed. Madrid. Fundación Telefónica; 2020. Disponible en: https://www.fundaciontelefonica.com/cultura-digital/publicaciones/tech-society-2019/697/ [acceso: 6/01/2021].
  • Rial A, Golpe S, Gómez P, Barreiro C. Variables asociadas al uso problemático de internet entre adolescentes. Health and Addictions. 2015; 15 (1): 25-38.
  • Tamura H, Nishida T, Tsuji A., Sakakibara H. Association between excessive use of mobile phone and insomnia and depression among japanese adolescents. Int J Environ Res Public Health. 2017; 14 (7):701.
  • Shoukat S. Cell phone addiction and psychological and physiological health in adolescents. Excli Journal. 2019; 18: 47-50.
  • Liu S, Kwok Y, Hao Y, Li W, Zhang J, Zhang B. The associations of long-time mobile phone use with sleep disturbances and mental distress in technical collegue students: a prospective cohort study. Sleep.2019; 42(2): 1-10.
  • Flores N, Jenaro C, González F, Martín E, Poy R. Adicción al móvil en alumnos de secundaria: efectos en la convivencia. Eur J Investig Health Psychol Educ. 2013; 3 (3): 215-225.
  • Olivencia MA, Pérez MN, Ramos MB, López F. Personalidad y su relación con el uso versus abuso del teléfono móvil. Acción Psicológica. 2016; 13 (1): 109-118.
  • Sábada C, Vidales MJ. El impacto de la comunicación mediada por la tecnología en el capital social: adolescentes y teléfono s móviles. Revista Virtualis. 2015; 11 (1): 75-92. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/305045213_El_impacto_de_la_comunicacion_mediada_por_la_tecnologia_en_el_capital_social_adolescentes_y_telefonos_moviles [acceso: 17/04/2021].
  • Liu D, Baumeister RF, Yang CC, Hu B. Digital Communication Media Use and Psychological Well-Being: A Meta-Analysis . J Comput Mediat Commun. 2019; 24 (5): 259-273.
  • López O, Honrubia ML, Freixa M. Adaptación española del “Mobile Phone Problem Use Scale” para población adolescente. Adicciones. 2012; 24 (2): 123-130.
  • Sanz J, Vallar F, de la Guía E, Hernández A. Inventario de Ansiedad de Beck (BAI) Adaptación española. Madrid: Pearson; 2011.
  • Nenclares A., Jiménez A. Estudio de validación de la traducción al español de la Escala Atenas de Insomnio. Salud Ment (Mex) 2005; 28 (5): 34-39.
  • Lozano JM. Los móviles y los adolescentes. Análisis crítico [Internet]. Observatorio Tecnológico. 2004. Disponible en: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/eu/cajon-de-sastre/38-cajon-de-sas tre/18 2-lo s-moviles-y-lo s-ad ole sc ente s-analisis-critico [acceso: 4/11/2020].
  • Castillo M, Ruiz R. La percepción de riesgo y su relación con el uso problemático del teléfono móvil en adolescentes. Revista Española de Investigaciones Sociológicas. 2019; 168: 21-34.
  • Martínez M, Enciso R, González S. Impacto del uso de la tecnología móvil en el comportamiento de los niños en las relaciones interpersonales. Rev. Educateconciencia.2015; 5 (6): 67-80
  • Jiménez MI, Piqueras JA, Mateu O, CarballoJL, Orgilés M, Espada JP. Diferencias de sexo, característica de personalidad y afrontamiento en el uso de internet, el móvil y los videojuegos en la adolescencia. Health and Addictions. 2012; 12 (1): 61-82.
  • Alfaro M, Vázquez ME, Fierro A, Herrero B, Muñoz MF, Rodríguez L. Uso y riesgos de las tecnologías de la información y comunicación en adolescentes de 13 a 18 años. Acta Pediatr. Esp. 2015; 73 (6): 146-151.
  • Fortunati L, Magnanelli AM. El teléfono móvil de los jóvenes. Revista Estudios de Juventud. 2002; 57: 59-18
  • Salinas DJ. Ansiedad estado y su relación con el uso disfuncional del teléfono móvil en alumnos de una universidad privada de Trujillo-2018. Revista Pueblo Continente. 2019; 30 (2): 409-419.
  • Hale L, Guan S. Screen time and sleepamong school-aged children and adolescents: a systematic literatura review. Sleep Med. Rev. 2015; 21: 50-58.
  • Magee CA, Lee JK, Vella SA. Bidirectional relationships between sleep duration and screen time in early childhood. J AMA Pediatr. 2014; 168 (5):465-470.
  • Flórez P, Naveiras J, Fernández MI. Uso abusivo del teléfono móvil. Una enfermedad social emergente. Calidad. 2 0 2 0; 2 2: 13-16.