El valor de la palabra entre el médico y el paciente

  1. Lorenzo, Marco 1
  1. 1 Servicio Navarro de Salud. Área de Tudela (ESPAÑA)
Revista:
Práctica Familiar Rural

ISSN: 2477-9164

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Los desafíos de la bioética en la interculturalidad

Volume: 4

Número: 3

Tipo: Artigo

DOI: 10.23936/PFR.V4I3.118 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Práctica Familiar Rural

Resumo

The article aims to rescue the value and dynamism of the use of words in medical encounters. There is evidence of a paradigm shift in the way the patient wishes to be treated by their doctors. Medical communication as a basic competence to build a “new doctor and a new patient”. A medicine of “futility” fruit of a deficient communication. A gap between the intention to reveal medical error and reality. Training in communication and bioethics as the tools to use the right word. Legal and political support is essential.

Referencias bibliográficas

  • Back AL, Bauer-Wu SM, Rushton CH, Halifax J. Compassionate silence in the patient-clinician encounter: a contemplative approach. J Palliat Med. diciembre de 2009;12(12):1113-7.
  • Bastemeijer CM, Voogt L, van Ewijk JP, Hazelzet JA. What do patient values and preferences mean? A taxonomy based on a systematic review of qualitative papers. Patient Educ Couns. mayo de 2017;100(5):871-81.
  • Dwamena F, Holmes-Rovner M, Gaulden CM, Jorgenson S, Sadigh G, Sikorskii A. Interventions for providers to promote a patient-centred approach in clinical consultations. Cochrane Database Syst Rev. 12 de diciembre de 2012;12:CD003267.
  • Hannawa A. Principles of medical ethics: implications for the disclosure of medical errors. Medicolegal Bioeth. julio de 2012;1.
  • Hannawa AF, Beckman H, Mazor KM, Paul N, Ramsey JV. Building bridges: Future directions for medical error disclosure research. Patient Educ Couns. 1 de septiembre de 2013;92(3):319-27.
  • Hannawa AF. Disclosing medical errors to patients: Effects of nonverbal involvement. Patient Educ Couns. 1 de marzo de 2014;94(3):310-3.
  • Kissane DW, Bultz BD, Butow PN, Bylund CL, Noble S, Wilkinson S. Oxford Textbook of Communication in Oncology and Palliative Care. Oxford University Press; 2017. 1187 p.
  • Kurtz SM, Silverman J, Draper J, Silverman J. Teaching and learning communication skills in medicine [Internet]. Oxford; San Francisco: Radcliffe Pub.; 2005 [citado 1 de julio de 2018].
  • Kvæl LAH, Debesay J, Langaas A, Bye A, Bergland A. A Concept Analysis of Patient Participation in Intermediate Care. Patient Educ Couns. agosto de 2018;101(8):1337-50.
  • Laín Entralgo P. El Médico y el enfermo. Madrid: Triacastela; 2003.
  • Laín Entralgo P. La curación por la palabra en la antigüedad clásica. Rubí, Barcelona: Anthropos; 2005.
  • Loayssa Lara JR, Ruiz Moral R, García Campayo J. ¿Por qué algunos médicos se vuelven poco éticos (¿malvados?) con sus pacientes? Aten Primaria. noviembre de 2009;41(11):646-9.
  • Loayssa Lara JR, Ruiz Moral R, González García F. Teoría en la acción sobre la relación con el paciente. Una perspectiva diferente de representar y entender el comportamiento del médico de familia en la consulta. Aten Primaria. 1 de mayo de 2015;47(5):279-86.
  • Moore P, Gómez G, Kurtz S. Comunicación médico-paciente: una de las competencias básicas pero diferente. Aten Primaria. junio de 2012;44(6):358-65.
  • Moral RR. Una propuesta conceptual para orientar el desarrollo de un currículo en habilidades de comunicación médico-paciente. Educ Médica. 1 de enero de 2015;16(1):74-82.
  • Noro I, Roter DL, Kurosawa S, Miura Y, Ishizaki M. The impact of gender on medical visit communication and patient satisfaction within the Japanese primary care context. Patient Educ Couns. febrero de 2018;101(2):227-32.
  • Petrilli CM, Mack M, Petrilli JJ, Hickner A, Saint S, Chopra V. Understanding the role of physician attire on patient perceptions: a systematic review of the literature--targeting attire to improve likelihood of rapport (TAILOR) investigators. BMJ Open. 19 de enero de 2015;5(1):e006578.
  • Rider EA, Kurtz S, Slade D, Longmaid HE, Ho M-J, Pun JK. The International Charter for Human Values in Healthcare: an interprofessional global collaboration to enhance values and communication in healthcare. Patient Educ Couns. septiembre de 2014;96(3):273-80.
  • Ruiz Moral R, Álvarez Montero S. La interfaz comunicación clínica-ética clínica: implicaciones para la educación médica. Educ Médica. 1 de abril de 2017;18(2):125-35.
  • Schneiderman LJ, De Ridder M. Chapter 14 - Medical futility. Handbook of Clinical Neurology [Internet]. Elsevier; 2013 [citado 22 de julio de 2018]. p. 167-79. (Ethical and Legal Issues in Neurology; vol. 118).
  • Silverman J, Kurtz SM, Draper J. Skills for communicating with patients. London; New York: Radcliffe Publishing; 2013.
  • Swetz KM, Burkle CM, Berge KH, Lanier WL. Ten Common Questions (and Their Answers) on Medical Futility. Mayo Clin Proc. julio de 2014;89(7):943-59.
  • Taylor K. Paternalism, participation and partnership—The evolution of patient centeredness in the consultation. Patient Educ Couns. febrero de 2009;74(2):150-5.
  • Varjavand N, Bachegowda LS, Gracely E, Novack DH. Changes in intern attitudes toward medical error and disclosure: Intern attitudes toward medical error. Med Educ. julio de 2012;46(7):668-77.
  • Vergano M, Gristina GR. Futility in medicine. Trends Anaesth Crit Care. diciembre de 2014;4(6):167-9.
  • Wu AW, McCay L, Levinson W, Iedema R, Wallace G, Boyle DJ. Disclosing Adverse Events to Patients: International Norms and Trends. J Patient Saf. marzo de 2017;13(1):43-9.