La publicidad del alcohol: el adolescente en el centro de diana.

  1. Miriam Vázquez Campo 1
  2. Eva Tizón Bouza 2
  1. 1 Enfermera Área Sanitaria de Ourense (Ourense, España)
  2. 2 Enfermera Área Sanitaria de Ferrol (A Coruña, España)
Journal:
Evidentia: Revista de enfermería basada en la evidencia

ISSN: 1697-638X

Year of publication: 2006

Volume: 3

Issue: 7

Type: Article

More publications in: Evidentia: Revista de enfermería basada en la evidencia

Abstract

Objective: To analyse, with critical way, of the type and the characteristics of the publicity that exists on the Alcohol. Background: The abusive alcohol consumption has become the present time in a worrisome question for the society. The consumption of high risk is associate to violence, not surely sexual behaviour, traffic accidents, disabilities and death. The publicity of the alcohol in all its possible ways exerts a very hard influence in the adolescent and youth consumption. Methods: A descriptive study through an exhaustive bibliographical revision and different Webs; in addition to a pursuit of the existing publicity in mass media (magazines, radio and television), from a critical perspective. The present study was performed from October 2003 and March 2004. Findings and Discussion: The more used advertising strategies are those to associate the alcohol to friendship, amusement, success and sex. A persuasive publicity exists which tries to seduce the Youth. Conclusion: A need exists to create in the population a critical and reflective conscience with respect to the publicity, by means of programs of Education for Health, oriented so much to the children, as to the young people and also to the greater ones.

Bibliographic References

  • Rogers P, Harris J, Jarmuskewicz J. Alcoholismo y adolescencia. Clin Pediatr Norteam, 1987; 2: 321-36.
  • Calafat A, Amengual M. Educación sobre el Alcohol: actuar es posible. Madrid: Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre drogas, 1998.
  • Un estudio de la Universidad de Salamanca alerta del riesgo de alcoholismo en los adolescentes. [Acceso 16 Dic 2003] Disponible en: http://www.el-mundo.es/accesible/universidad/noticias/63/1070641855.html [Enlace]
  • Vega Fuente A. La Publicidad del Alcohol: de la invisibilidad al análisis crítico.[Acceso 12 Dic 2003]. Disponible en: web.udg.es/tiec/orals/c32.pdf [Enlace]
  • Asociación para la investigación de medios de comunicación en España (GM). Madrid : América Ibérica; 2003. p. 153.
  • Aumenta la publicidad de alcohol en revistas para adolescentes. [Acceso 16 Dic 2003] disponible en: http://www.diariomedico.com/edicion/noticia/0,2458,309201,00.html [Enlace]
  • El alcohol y el tabaco protagonizan casi seis de cada diez anuncios de los soportes municipales. [Acceso 16 Dic 2003] Disponible en: http//www.facua.org/facuasevilla/facuasevillainforma/2003/29julio2003.htm [Enlace]
  • Ortuño Soriano I, Zaragoza García I, Viñas Sánchez S, Carvajal Sánchez D. Estudio comparativo de la publicidad del alcohol y tabaco en distintos tipos de revistas españolas. Boletín de novedades. Madrid: Centro de documentación sobre drogas y trastornos adictivos, 2004.p.16.
  • Ramonet I. La golosina visual. Madrid: Temas de debate, 2000.
  • Lo que nunca te cuentan los anuncios de alcohol. [Acceso 16 Dic 2003] Disponible en: http://www.fascua.org/guias del consumidor/2002/alcohol2002.htm [Enlace]
  • Boletín Oficial del Estado. Ley 34/1988, de 11 de noviembre de 1998, General de Publicidad. BOE, núm 274, 15/11/1998.
  • Elder J, Cortés-Blanco M, Sarriá Santamera A. Marco legislativo y estrategia de la industria tabaquera en relación a la publicidad del tabaco en España. Rev Esp Salud Publica 2001; 74 (5-6): 497-506.
  • Alcohol: legal y fácil de conseguir. [En Línea][Acceso 16 Dic 2003] Disponible en: http//www.ianet.com/?nre=974 [Enlace]
  • La OMS certifica el fracaso del control sobre publicidad de alcohol. [Acceso 16 Dic 2003] Disponible en: http://www.diariomedico.com/edicion/noticia/0,2458,145160,00.html [Enlace]
  • La ley seca restringirá la publicidad de alcohol en la radio. [Acceso 16 Dic 2003] Disponible en: http://www.ruidos.org/Prensa/2002may/020507_Vanguardia.html [Enlace]
  • Martín Requero M. Educación en valores. Publicidad y valores de la publicidad. A tu lado, Año 2001; 34: 2-7.
  • García Matilla E. Aprende a mirar la publicidad. Proyecto Hombre, 1996; 18:1-12.
  • Isla Pera P, López Matheu C, Pedreny R, Girbau García R, Domenech E. Publicidad, Salud y Educación Sanitaria. Rev Rol de Enfermería, 1995; 201: 59-63.
  • Roldán C. Cardona Urréjola JA, Pascual Durán C. Cannabis, Tabaco y Alcohol: Análisis de los mensajes de promoción o de prevención. Proyecto Hombre 2002; 44: 44-8.