Monumento

  1. Santos López, Iria María 1
  2. Torrente-Patiño, Álvaro 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
H2D - Revista de Humanidades Digitais

ISSN: 2184-562X

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Digital educational resources

Volume: 2

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.21814/H2D.2520 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: H2D - Revista de Humanidades Digitais

Resumo

This article provides an overview of the Final Degree Project carried out and presented by 3 students (Inés Pérez, Laura Pico and Iria Santos) of Audiovisual Communication at the University of Coruña in 2017. The project name is Monument and displays a cross-platform content focused primarily on an interactive webdoc, which was hosted and active on the web for 1 year. The paper also shows the results obtained after its publication, among which a prize for Best Webserie in V.O. in Gallego (Carballo Interplay, 2018).

Referencias bibliográficas

  • Arufe Giráldez, V. (2019). Experiencia didáctica de una adaptación de tres famosos programas de TV: First Dates, MásterChef y Pekín Express al aula universitaria. In De la Torre Fernández, E. (ed.). Contextos universitarios transformadores: construíndo espazos de aprendizaxe. III Xornadas de Innovación Docente. Universidade da Coruña (pág. 99-116). https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497121.099
  • Barreiro García, L. (2018). El periodista en el laboratorio de medios digitales: el caso de RTVE.es y Elconfidencial.com [Trabajo fin de grado, Universidade de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/34032
  • Barneche-Naya, V. (2015). Architectura ex Ludo: aplicación de tecnologías lúdicas digitales para la visualización interactiva de modelos de arquitectura [Tese de doutoramento, Universidade da Coruña]. http://hdl.handle.net/2183/14707
  • Campalans, C., Gosciola, V., & Renó, D. (2012). Narrativas transmedia: entre teorías y prácticas. Editorial Universidad del Rosario.
  • Dancuart Coelho, T. (2018). La miniserie: el formato que transformó la ficción televisiva peruana (2004-2014). [Tesis para optar el título profesional de licenciada en comunicación audiovisual, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://core.ac.uk/download/pdf/196532648.pdf
  • Fidalgo, M. I. R., & Arnaiz, S. M (2013). Los nuevos documentales multimedia interactivos: construcción discursiva de la realidad orientada al receptor activo. Historia y comunicación social, 18, 249-262. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44325
  • Formoso, F., García-Torre, M., & Videla-Rodríguez, J. J. (2019). Morfología e interactividad de los contenidos en las aplicaciones de las televisiones latinoamericanas. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 916-936. http://hdl.handle.net/2183/23209
  • Fuster, M. T. Z., & Avilés, J. A. G. (2018). Desarrollo de la innovación periodística en la televisión pública: El caso del RTVE Lab. Hipertext. net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, 17, 11-21. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i17.02
  • García-Avilés, J. A., de Lara, A., Arias, F., & Ortega, A. (2016). El webdoc como herramienta de divulgación científica en internet: el caso del Lab de RTVE. In B. León (Ed.),El medio ambiente en el nuevo universo audiovisual(pp.161-180). Editorial UOC.
  • Gifreu, A., & Scolari, C. A. (2013). El documental interactivo como nuevo género audiovisual. Estudio de la aparición del nuevo género, aproximación a su definición y propuesta de taxonomía y de modelo de análisis a efectos de evaluación, diseño y producción. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, 14, 307-309.
  • González, M. S., & Gonzales, H. M. S. (2020). La experiencia de los usuarios en torno a webdocs, documentales interactivos y orientados a la participación ciudadana. El caso de Las SinSombrero. Estudios sobre el mensaje periodístico, 26(1), 327-338. https://doi.org/10.5209/esmp.67311
  • Ivars-Nicolás, B., & Zaragoza-Fuster, T. (2018). Lab RTVE. La narrativa transmedia en las series de ficción. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 257-271. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.20
  • Montero Sánchez, M. D., Díaz-González, M. J., & Quintas-Froufe, N. (2015). El pluralismo en la televisión digital terrestre en España (2010-2013). Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 21, 209-229. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.50676
  • Moreno Espinosa, P. (2006). Mass-media y mensajes en la aldea global. Los géneros del ciberperiodismo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 12, 379-392.https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0606110379A
  • Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.
  • Nielsen, J. (2000). Usabilidad. Diseño de páginas Web. Alhambra Editorial.
  • Nozal Cantarero, T., González-Neira, A., & Valentini, E. (2020). Newspaper apps for tablets and smartphones in different media systems: A comparative analysis. Journalism, 21(9), 1264-1282. https://doi.org/10.1177/1464884917733589
  • Planet, L. (2011, May). Lonely Planet. Web. Falta informação
  • Peñafiel Saiz, C., Ronco López, M. M., & Videla-Rodríguez, J. J. (2019). Percepción y análisis de la comunidad universitaria sobre el sistema actual de investigación de la comunicación en España. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1521-1541. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1397
  • Romero, A. S., Jiménez-Morales, M., & Sourdis, C. (2017). El género del documental interactivo como experiencia artística-creativa de empoderamiento juvenil: el caso del Webdoc HEBE. Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 30, 95-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6247542
  • Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital, 1, 71-81. https://www.socialnautas.es/wp-content/uploads/2016/10/6Transmedia_CScolari.pdf
  • Subires-Mancera, M. P. (2018). Periodismo inmersivo en el Laboratorio de Innovación Audiovisual de RTVE (Lab RTVE). In E. Fernández Blanco (Ed.). La gestión de los contenidos en comunicación (165-172). ESIC. https://www.academia.edu/40061269/ACTAS_La_Gestion_de_los_Contenidos_en_Comunicacion
  • Quintas-Froufe, N., González-Neira, A., & Díaz-González, M. J. (2015). La construcción de la estrategia comunicativa en Twitter de un falso documental: Operación Palace. Revista latina de comunicación social, (70), 28-48. http://hdl.handle.net/2183/15955
  • Videla Rodríguez, J. J., Formoso Barro, M. J., & García Torre, M. (2018). Análisis de las aplicaciones móviles de las televisiones generalistas españolas y portuguesas: interactividad y contenidos. Fonseca: Journal of Communication, 17, 75-90. https://doi.org/10.14201/fjc2018177590