Early Motor Development and Visual-Motor Outcomes as Indicators of Future Spatial Navigation Skills in Children Born Preterm

  1. Martín Pozuelo, Nuria
Dirigida por:
  1. Verónica Robles-García Directora
  2. Isabel de las Cuevas Terán Director/a

Universidad de defensa: Universidade da Coruña

Fecha de defensa: 19 de abril de 2024

Tribunal:
  1. Asa Bartonek Presidente/a
  2. Pablo Arias Rodríguez Secretario
  3. José Manuel Cimadevilla Redondo Vocal

Tipo: Tesis

Resumen

Introdución. Os nenos prematuros nacen cun cerebro inmaduro e máis vulnerable. Isto e as experiencias neonatais temperás poden conducir a deficiencias no neurodesenvolvemento, e/ou desviacións das traxectorias normativas, mesmo sen lesións cerebrais importantes. Algunhas destas diferenzas relacionáronse con limitacións académicas e de coordinación durante a infancia e máis aló, pero sábese pouco sobre o seu impacto específico na locomoción funcional ou a súa identificación temperá. Obxectivos e métodos. A presente tese de doutoramento internacional levouse a cabo en tres fases co obxectivo de: revisar sistematicamente a literatura científica dispoñible sobre a navegación espacial durante a locomoción na primeira infancia (estudo 1); desenvolver e probar unha versión adaptada do Walking Corsi Test, como a ferramenta máis adecuada identificada para medir a memoria espacial en nenos pequenos (estudo 2) e analizar en profundidade a relación entre o desenvolvemento motor e a motricidade fina dos nenos nados prematuros durante os primeiros anos de vida coas súas habilidades de navegación espacial aos 2 anos (estudo 3). Resultados. Os principais resultados mostraron que os nenos nados prematuros presentan dificultades de navegación espacial que se evidencian aos 2 anos de idade. Estas están relacionadas coa atención e dependen dun compoñente motivacional. De forma moi importante, a navegación espacial está relacionada co desenvolvemento motor, concretamente aos 6 meses e co rendemento motor fino temperán aos 18 meses, de modo que este último punto de avaliación está relacionado cos niveis de atención dos nenos. Conclusións. En conxunto, os achados achegan luz sobre a importancia de considerar o desenvolvemento motor e o rendemento motor fino temperán como indicadores da futura navegación espacial dos nenos prematuros. O uso destes ítems nas avaliacións temperás pode influír no seguimento dos nenos nados prematuros e nas intervencións específicas.