Influencia del Aprendizaje Basado en Proyectos en la Carrera Desarrollo de Software del Instituto Superior Tecnológico Mariano Samaniego

  1. Jiménez Torres , Danny Gino 1
  2. Pardo Montero, Juan Pablo 1
  3. Cueva Mendoza, Mónica Mireya 1
  4. Montero Betancourt, María del Carmen 1
  1. 1 Instituto Superior Tecnológico Mariano Samaniego
Journal:
Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar

ISSN: 2707-2215 2707-2207

Year of publication: 2024

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 4428-4443

Type: Article

DOI: 10.37811/CL_RCM.V8I2.10845 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar

Abstract

This paper describes the influence of project-based learning in the Software Development career of the Instituto Superior Tecnológico Mariano Samaniego. The methodology used is quantitative and cross-sectional, data from three academic periods are analyzed and compared, where the improvement in grade point averages was evidenced. In addition, the CEMPA Questionnaire of Effectiveness of the Use of Active Participation Methodologies was used to measure the students' perception of learning. The results found indicate that project-based learning generates a satisfactory learning perception in students and motivates an increase in the number of students who choose the degree work option to complete their studies.

Bibliographic References

  • Abella García, V., Ausín Villaverde, V., Delgado Benito, V., & Casado Muñoz, R. (2020). Aprendizaje Basado en Proyectos y Estrategias de Evaluación Formativas: Percepción de los Estudiantes Universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 93-110. doi: https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.004
  • Avalos Charpentier, K. M., & Brenes Ferreto, P. (2022). The Impact of Covid-19 In Higher Education Classes, In the English Teaching for I And II Cycle Mayor at Universidad Hispanoamericana. Sapiencia Revista Científica Y Académica , 2(2), 26-45. Recuperado a partir de https://revistasapiencia.org/index.php/Sapiencia/article/view/17
  • Baluarte-Araya, C., & Bedregal-Alpaca, N. (2023). Percepción estudiantil sobre la aplicación del Aprendizaje Basado en Proyectos como estrategia de Investigación Formativa en Ingeniería. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 478-490. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Vanessa-Garcia-Pineda/publication/374195182_Tendencias_investigativas_en_marketing_orientado_a_restaurantes/links/65135be637d0df2448ef39fd/Tendencias-investigativas-en-marketing-orientado-a-restaurantes.pdf#page=493
  • CALERO PLAZA, J., & FERNÁNDEZ PIQUERAS, R. (2023). “EMOCIONA-TIC” APRENDER APRENDIENDO CON NUESTROS MAYORES. UNA EXPERIENCIA EDUCATIVA UNIVERSITARIA DESDE LA INVESTIGACIÓN ACCIÓN PARTICIPATIVA . ResearchGate, 641-662.
  • Carrasco Gallego , A., Donoso Anes, J. A., Duarte Atoche, T., & Julián Hernández, J. (2020). ANÁLISIS FACTORIAL CONFIRMATORIO DEL CUESTIONARIO QUE MIDE LA EFECTIVIDAD DEL USO DE METODOLOGÍAS DE PARTICIPACIÓN ACTIVA (CEMPA). Deposito de investigación Universidad de Sevilla, 1-20. Obtenido de https://idus.us.es/handle/11441/99895
  • Chavarría Oviedo, F. A., & Avalos Charpentier, K. (2022). English for Specific Purposes Activities to Enhance Listening and Oral Production for Accounting . Sapiencia Revista Científica Y Académica , 2(1), 72–85. https://doi.org/10.61598/s.r.c.a.v2i1.31
  • Esteban , R., Ricardo , H., & Ignacio , C. (2023). Análisis del aprendizaje basado en proyectos y estrategias colaborativas en carreras de ingeniería durante la pandemia de la COVID-19. Caso: Curso de Teoría de Control I. Revisa ed iniciación científica, 55-63. doi: https://doi.org/10.33412/rev-ric.v9.1.3519
  • Expósito López, F., & Moreno Vozmediano, A. (2021). Una experiencia de éxito de la metodología ABP en Formación Profesional. Revista digital Scientia Omnibus Portus, 1-9. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8180668
  • Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. Mexico D.F.: Mc Graw Hill.
  • INEC. (20 de 03 de 2024). Censo Ecuador. Obtenido de https://censoecuador.ecudatanalytics.com/
  • Instituto Superior Tecnológico Mariano Samaniego. (11 de 01 de 2017). Proyecto de rediseño de la carrera Desarrollo de Software. Cariamanga, Loja, Ecuador.
  • Lara Bercial, P., Gaya López, M. C., Mariscal, G., Moreno Martinez, C., & García García, M. J. (2022). ABP en el Grado de Ingeniería Informática: análisis de casi una década de implantación. Actas de las Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de la Informática, 55-62. Obtenido de https://aenui.org/actas/indice_e.html#anio2022
  • Llorens-Largo, F., Villagrá-Arnedo, C., Gallego-Durán, F., & Molina-Carmona, R. (2021). CoVId-proof: cómo el aprendizaje basado en proyectos ha soportado el confinamiento. CAMPUS VIRTUALES, 73-87. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8017589
  • López, M. (2023). El Manejo de las Transacciones Online y la Protección al Consumidor. Emergentes - Revista Científica, 3(1), 77-96. https://doi.org/10.60112/erc.v3i1.22
  • Morales Mendoza, C. (2020). Cuidados paliativos y atención a pacientes con enfermedades crónicas avanzadas en América Latina. Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 1(1), 15–31. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v1i1.7
  • RUIZ HIDALGO , D., & ORTEGA-SÁNCHEZ, D. (2022). EL APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURA (2015-2022). HUMAN REVIEW, 2-14. doi: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4181
  • Radford, A.; Narasimhan, K.; Salimans, T.; Sutskever, I. Improving Language Understanding by Generative Pre-Training. 2018. Available online: https://www.mikecaptain.com/resources/pdf/GPT-1.pdf
  • Saura-Mas, S., Barrera, J., Álvarez, I., Blanco-Romero, A., & Ritondale, E. (2020). CO-TEACHING TRANSDISCIPLINARIO: EXPERIENCIAS DOCENTES (Primera edición ed.). Barcelona, Barcelona, España: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • The jamovi project. (2022). jamovi. jamovi. (Version 2.3) [Computer Software]. Obtenido de https://www.jamovi.org.
  • Treviño Villalobos, M. (2023). Uso del aprendizaje basado en proyectos para la enseñanza de la calidad de software: percepción de estudiantes universitarios . Revista de educación, 1-26.