Los procesos comunicativos profesional/paciente desde la óptica del/la paciente

  1. Laura Moure Fernández 1
  2. Carlos Salgado Álvarez 2
  3. María José Puialto Durán 3
  4. Rosa Antolín Rodríguez 4
  5. Benjamín Porto Porto 5
  1. 1 Unidad de Docencia y Formación Continuada, EOXI. Vigo, España
  2. 2 Servicio Radiología, EOXI. Vigo, España
  3. 3 Escuela Universitaria de Enfermería, Hospital Meixoeiro, EOXI. Vigo, España
  4. 4 Departamento de Sociología, Ciencias Políticas y Filosofía, Universidad de Vigo, España
  5. 5 Grupo de Investigación "Calidad de Vida y Economía de la Salud", Instituto de Investigación Biomédica (IBI), Xerencia de Xestión Integrada de Vigo-Pontevedra-Ourense-SERGAS, España
Revista:
Ética de los cuidados: Humanización en salud

ISSN: 1988-7973

Ano de publicación: 2015

Volume: 8

Número: 16

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Ética de los cuidados: Humanización en salud

Resumo

Objective: Describe the perception of the communication processes between clinicians and the patients, from the patients perspective. Methods: In depth interview was used as tool for data collection. Subjects were selected by purposive sampling for the experts informants (n=4), and random respondents for the strategic (n=8), (patients from the EOXI of Vigo in 2013/14). Qualitative analysis was conducted using ATLAS.ti 6.2 (Taylor and Bogdan design). Results: 14 Relevant categories emerged which were grouped into three categories of second order or families: 1-Characteristics of doctor/patient interaction. 2-Characteristics of the nurse/patient interaction or 3-Misidentification of the professional. Conclusions: Correct identification of personnel and adequate information/communication are strongly associated with high satisfaction with the care received, so the training in communication skills between patient and professional should be implemented as a method to improve the quality of care.

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